lördagen den 19:e maj 2012

En gammal trotjänare

Denna lilla söta pall har funnits i mina ägor så länge jag kan minnas. Det är en gammal klassisk mjölkpall från min mammas barndomshem långt uppe i de norra delarna av Sverige. De hade ladugård med kor. Och inte bara en ladugård utan två. En vinterladugård och en sommarladugård dit korna flyttades på sommaren. Fast då gick de ju mest ute och andra sidan och kom bara in som hastigast för mjölkning. Båda ladugårdarna låg på samma tomt. Med bara ca 300 meter mellan. Även boningshusen var ett vinter och ett sommar hus. På samma tomt. På vintern användes sommarhuset som en gigantisk frys. Allt kött hängdes där och det var liksom aldrig någon risk för att det helt plötsligt skulle bli en mild vinter med plusgrader. På sommaren bommades det stora vinterhuset igen och storstädades och de flyttade in i det lite mindre sommarhuset några hundra meter ner på tomten. Det var så man gjorde helt enkelt. Ett helt annat liv än det vi lever idag. Och vi pratar inte om flera hundra år här utan om min mammas barndom. Hon blir 72 om en vecka.

Men åter till den lilla pallen som har gjort en lång resa minst sagt. Från en ladugård i norra Norrland på 40-talet till en tvättstuga i Täby drygt 10 år in på 2000-talet. För det är där den bor nu, i min tvättstuga. Och den står inte bara där utan fyller sin funktion alldeles utmärkt. Tvättmaskinen och torktumlaren står mitt emot varandra och jag använder mjölkpallen till att sitta på mitt mellan dem och lasta tvätt från en maskin till en annan.

När jag bodde i radhuset för 10 år sedan användes den till samma sak, som hjälpreda i tvättstugan. I lägenheten som barnen och jag bodde i innan vi flyttade till nuvarande hus användes den i köket. För att jag skulle nå upp till de övre köksskåpen.

Jag tror nämligen att ett bruksföremål som denna skulle gå under och vittra sönder om den inte fick användas. Komma till nytta. Den ska sittas på helt enkelt. Om det sedan är alldeles nedanför en ko eller nedanför en tvättmaskin spelar inte så stor roll.

Jag minns inte vilken färg den hade från början. Brun kanske? Någon gång för länge sedan målades den om, lite slarvigt, till vit. Den har fått filttassar under benen någon gång för att inte repa ett golv, minns faktiskt inte var det kan ha varit. Men i övrigt är den sig lik. Och den är hur stabil och stadig som helst. En riktig gammal trotjänare som jag hoppas får gå vidare i arv. Och tjäna i nästa tvättstuga så småningom eller i ett kök eller någon annanstans där den fyller en funktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar