tisdagen den 25:e januari 2011

Nää - jag vet inte

Läste just en blogg med tillhörande kommentarer där det var väldigt upprört över att barnkläder ser olika ut för pojkar och flickor.

?

Jag är kanske vansinnigt gammeldags och oupplyst och fast i konventionerna (eller vad det nu heter). Men, är det så upprörande verkligen? Att man får frågan när ett paket ska slås in om det är till en pojke eller flicka för att det ska bestämmas vilken färg på snörena det ska vara. Är det så hemskt? Att man klär flickor i lite mer rosa och gullegull (om man vill) och att pojkar har lite mer, ja, pojkkläder. Gör det oss ojämlika? Mår barnen dåligt av det? Får de en sned och felaktig syn på mänskligheten?

Varför går vi vuxna män och kvinnor i olika kläder? Varför ser inte våra kläder likadana ut? Förutom att vi faktiskt är lite olika i kroppsformerna då. För DET kan man väl ändå inte göra något åt. Det går väl inte att hindra genom att klä dottern i mörkblå sparkdräkt?

Jag förstår ärligt talat inte problemet. Jag är till och med lite trött på de här diskussionerna om att vi ska smetas ut till nån sorts könlös massa där alla ska vara prick lika. Så tråkigt.

Är jag jättedum nu?

Ja, kanske, men så här tycker jag.

1 kommentar:

  1. Tycker precis som du.Det verkar precis som man ska skämmas över att vilja vara tjejig och tycka om tjejiga saker eller tvärt om.Har faktiskt sett flera stycken kompisar som aldrig klädde sina döttrar i rosa eller så där jätte tjejigt.Vad hände,jo när dom väl var så stora så dom kunde börja klaga så var det såååå tjejigt eller snarare prinssessit.Det var bara glitter,halsband rosa spets osv.Jag tror inte att vi kan påverka allt.Lite finns i generna.
    Könslös massa ,herre gud så tråkigt det blir då.
    Tack för igår och kortet på tulipanerna.Du kanske kan skicka mig det kortet, är så fint.
    Kram

    SvaraRadera